Met luxe BYD’s kijkt Keolis weer vooruit

Met luxe BYD’s kijkt Keolis weer vooruit

door in rubriek bus
5 reacties

Rondom Keolis en de elektrische BYD-bussen is het afgelopen jaar veel te doen geweest. Maar dat sentiment kan vanaf 13 december veranderen, wanneer de 246 batterijbussen door Midden-Overijssel en Veluwe-Noord gaan rijden.  Han van der Wal, die de implementatie van de elektrische voertuigen begeleidt: “Alle bussen zijn op tijd binnen, de chauffeurs zijn lyrisch. Het is een feestje om dit te mogen begeleiden.”

Van der Wal had hier eigenlijk niet moeten zitten, vertelt hij vanaf Keolis’ nieuwe busdepot in het Gelderse dorpje Vaassen. Nadat de oude vlootmanager afscheid moest nemen, wegens de onregelmatigheden rond de concessie IJssel-Vecht, werd hij ingehuurd om de implementatie van de elektrische bussen te begeleiden. De eerste bussen stonden in juni al op de boot naar Nederland en de implementatie ging door, nadat bekend werd dat Keolis de noodconcessie IJssel-Vecht de komende twee jaar mag rijden.

Bekijk ook de beeldreportage: Het wit van BYD siert IJssel-Vecht

Ook was er commotie over de Chinese bussen, omdat niet voor bussen van Nederlandse makelij werd gekozen terwijl Nederland ook twee bussenbouwers telt. Van der Wal vindt al die ophef maar overdreven. “Het aantal elektrische bussen dat momenteel in Europa rijdt, produceert BYD per maand. Dus het zijn echt geen AliBaba-bussen, zoals wel eens is beweerd. Iedereen mag er wat van vinden, maar het zijn gewoon kwalitatief goede bussen. Daarom is er voor BYD gekozen.”

‘Het zijn echt geen AliBaba-bussen, zoals wel eens is beweerd’

Vooruit kijken

Het was, kortom, een hectisch jaar bij de geplaagde vervoerder, waar bovendien topman Frank Janssen is vertrokken. Daarom wil Keolis nu graag vooruit kijken: de elektrische bussen worden over drie weken al in dienst genomen. “En dat komt goed”, zegt Van der Wal. “De laatste bussen werden op 11 november in Nederland afgeleverd, terwijl de fabrieken in China zelfs een tijd hebben stilgelegen door corona. Dat is  een knappe prestatie. De chauffeurs maken al geruime tijd testritten in de regio.”

Een bus voor het station in Deventer. De bussen gaan rijden onder de merknaam RRReis, De drie R’en staan voor de drie samenwerkende provincies: Flevoland, Overijssel en Gelderland.

In totaal verzorgen 246 batterijbussen de dienstregelingen rond Zwolle, Deventer, Apeldoorn en Harderwijk, waarvan er maximaal 10 op reserve blijven staan. Dat zijn 206 reguliere 12-meterbussen met een vermogen van 348 kW aan boord. De overige 40 HOV-bussen zijn 13.2-meter lang en hebben 392 kW aan boord. Per 1 mei 2021 stromen er nog eens 13 midi-bussen in, die oorspronkelijk in de stadsdienst van Lelystad zouden rijden. Daarmee komt het totaal dus uit op 259 stuks uit. De buurtbussen worden de komende twee jaar niet vervangen en blijven op diesel rijden.

Alle e-bussen rijden met een pantograaf naar beneden, behalve 18 stuks die in de stadsdienst van Zwolle met een pantograaf op het dak gaan rijden. Van der Wal: “Ze kunnen allemaal zowel snelladen en stekkerladen. Via de stekker laden ze met 50 kW/uur en via de pantograaf met 5 kW/minuut, zodat de chauffeur ’s morgens altijd ‘vol’ kan vertrekken. De bus kan altijd een volledige omloop uitrijden van 200 tot 500 km per dag.” De snellaadmogelijkheden zijn bedoeld voor langere lijnen, zoals de nieuwe HOV-buslijn Dedemsvaart-Zwolle-Nunspeet. Daarvoor zijn bij elkaar 25 laadpalen geplaatst op de busstations in Apeldoorn, Ede, Deventer, Dedemsvaart, Harderwijk en Zwolle.

Ergonomisch verantwoord

Han van der Wal begeleidde de implementatie. Door met een pasje langs een magneetstrip te strijken, veranderen de zitting en leuning naar een vooraf ingestelde positie.

De bussen kenmerken zich door luxe en comfort, laat Van der Wal zien terwijl de chauffeursstoel zich automatisch aanpast aan zijn lichaam. Door met een pasje langs een magneetstrip te strijken, veranderen de zitting en leuning naar een vooraf ingestelde positie. “Tijdens de instructieritten wordt de favoriete en ergonomisch meest verantwoorde stoelstelling van de chauffeur vastgesteld en opgeslagen op de personeelspas. Als een chauffeur op de bus stapt en de pas bij de stoel houdt, gaat de stoel automatisch in de meest optimale stand. Dat is belangrijk, want het is toch de chauffeur zijn werkplek voor een dag”, vertelt de man die al vele jaren implementaties begeleidde. “Dit is een nieuwe stap richting een volledig smart systeem.”

Van der Wal roemt de 800 buschauffeurs, die maar wat graag in de nieuwe bussen willen gaan rijden. “Zij kunnen het systeem uiteindelijk maken of breken. Een goed opgeleide chauffeur rijdt zo 30 procent zuiniger. Vaak heerst aan het begin wat koudwatervrees, maar zodra mensen geïnformeerd zijn komt het enthousiasme. Eigenlijk verandert er niet zoveel, het is vooral een kwestie van vooruit plannen. Inmiddels zijn veel chauffeurs echt lyrisch, ze hebben de goede mentaliteit. Het is een feest om dat te mogen begeleiden.”

Wifi, usb en leeslampjes

In de nieuwe bussen staat comfort voor de reiziger voorop. De bussen beschikken over comfortabele stoelen met meer beenruimte en wifi. Een usb-poort is bij elke zitplaats aanwezig. Aanvullend hebben de HOV-bussen een leeslampje, een klaptafeltje en individuele ventilatie. Van der Wal: “Het lijkt net een touringcar.” Daarnaast geschiedt de verwarming via infrarood, waardoor het menselijk lichaam veel sneller opwarmt.

De automatische rolstoelplank kan de chauffeur met een druk op de knop activeren.

In het kader van de toegankelijkheid is er een elektronische rolstoelplank in elke bus, die de chauffeur met een druk op de knop vanaf zijn werkplek zelf kan activeren. Voor doven en slechthorenden is in de nieuwe bussen ringleiding aanwezig. Ook daarover is Van der Wal erg te spreken. Is er dan niet één bezwaartje? Nou, vooruit dan maar. Die buitenspiegels zijn niet vervangen door camera’s: “Dat gaat wel schade opleveren.”

Van der Wal verwacht dat de reizigers erg te spreken zijn over de nieuwe bussen: “Mijn ervaring in andere concessies is dat reizigers elektrische bussen ervaren als stiller, comfortabeler en luxer dan diesels. Dat zal nu niet anders zijn.”

Keolis is er klaar voor

Daarmee lijkt Keolis er klaar voor om vanaf 13 december nog twee jaar in de regio rond te rijden. De vervoerder heeft het doel om dat zo goed mogelijk te doen, daarmee het negatieve sentiment achter zich latend. De reiziger staat in IJssel-Vecht voorop, stelt de vervoerder, en dat wil Keolis de komende twee jaar bewijzen. Hoe het na twee jaar verder gaat is nu nog niet bekend. De primaire focus ligt nu op de start op 13 december. Daarna kijkt de vervoerder verder.

Bang dat het ‘negatieve imago’ rond de concessie blijft kleven, hoeft de streekvervoerder volgens Van der Wal niet te zijn. “Ik heb dat ook meegemaakt met de aanbestedingszaak rond Qbuzz, NS en Veolia in Limburg. Zodra het eenmaal allemaal gaat rijden, hebben de reizigers en de dagelijkse kranten het er al niet meer over. Het beste eerherstel is als de vervoerder gewoon goed zijn werk blijft doet.”

5 reacties

  1. F Ellemers
    20 november 2020 om 14:38- Reageren

    Zullen ongetweifeld goede bussen zijn.
    Maar hoor geen negatieve punten.
    Is het goed voor de Nederlandse werk gelegenheid?
    Is het goed voor de import / export balance?
    Is goed voor de Nederlandse industrie?
    Niks gehoord over de extra Co2 uitstoot.
    Hoeveel Nederlandse Keolis mensen zijn er naar China geweest
    en hoeveel Chinesen komen hier om instructie te geven.

  2. V M
    20 november 2020 om 18:58- Reageren

    Tijdens een bijeenkomst november 2019 gevraagd of de bussen met groene stroom worden opgeladen. Het antwoord was: nee, met de goedkoopste stroom die we kunnen inkopen. Dat wordt dus kolencentrale stroom, deze bussen zullen dan vervuilend rijden. Een dieselbus op co2-gecompenseerde brandstof is momenteel de schoonste en goedkoopste optie.

  3. Guus Puylaert
    Guus Puylaert
    20 november 2020 om 21:20- Reageren

    Het laadproces is inderdaad nog een ‘dingetje’. Een veelgebruikt concept in het ov is ‘overnight charging’, ofwel stekkerladen. Komende week publiceren we hier een artikel over.

    Samenvatting: omdat je ‘s nachts natuurlijk geen zonne-energie kunt opwekken en gebruiken, wordt hier doorgaans door iedere vervoerder grijze stroom voor gebruikt (met windstroom alleen is het niet stabiel genoeg). Eigenlijk moet er dus vooral geïnvesteerd en geïnnoveerd worden in methoden om groen opgewerkte stroom overdag op te kunnen slaan en ‘s nachts te gebruiken voor het opladen.

  4. Jerry
    20 november 2020 om 23:21- Reageren

    De reiziger staat op 1 is lulkoek, geld staat altijd op de eerste plek!
    Van de stadsdienst van Apeldoorn, wat een paar geleden nog uit was geroepen tot de beste stadsdienst van Nederland, blijft niks meer van over. Ipv door de wijken rijdt de bus straks langs de randen van de wijken en daarmee verwacht Keolis meer reizigers te trekken. Zelfs een kind kan bedenken dat dat onzin is, dat gaat juist reizigers weg jagen omdat ze verder moeten lopen naar een halte!

  5. A.M. Berben
    21 november 2020 om 00:11- Reageren

    Waarom is er toch bezuinigd door die spiegels te nemen in plaats van camera’s?

Laat een reactie achter

Lees ook