Zes elektrische bussen getest
dossier ZE2025

Zes elektrische bussen getest

door in rubriek bus
Reacties uitgeschakeld voor Zes elektrische bussen getest

Elektrische bussen zijn sterk in opkomst. Hoe presteren ze in de praktijk? Op uitnodiging van het Duitse vakblad Omnibus Spiegel testte een team van Europese vakjournalisten zes elektrische batterijbussen.

Ook in Europa wint de elektrische bus snel terrein. Op wereldwijde schaal is het echter China dat de klok slaat: meer dan 98 procent van alle elektrische bussen rijdt daar. Marktleider BYD levert regelmatig orders aan Chinese steden van meer dan duizend stuks. De massale implementatie van elektrische bussen legt de Chinese overheid van bovenhand op.

Nederland is in Europa een van de koplopers sinds in 2015 werd besloten dat alle in 2025 nieuw aan te schaffen bussen uitstootvrij moeten zijn. Aangezien alleen Arnhem een trolleynetwerk kent en er geen steden zijn die trolley overwegen, is de verwachting dat de komende jaren veel nieuwe bussen met batterijen worden uitgerust. De ontwikkeling van waterstofbussen blijft wat achter.

Maatwerk
Bij het bouwen van een batterijbus zijn er grofweg twee groepen fabrikanten te onderscheiden: carrosseriebouwers die een batterij in hun bus zetten en batterijfabrikanten die een voertuig om hun product bouwen. BYD is een voorbeeld van de laatste categorie, maar eigenlijk doet Tesla met auto’s niets anders. De batterijen kunnen dan later worden

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook